Rodzaje soczewek w leczeniu zaćmy

Zaćma to choroba, którą można usunąć operacyjnie. Podczas zabiegu usuwa się zmętniałą soczewkę oka, a na jej miejsce wczepia się sztuczną, wewnątrzgałkową. Zadaniem nowej soczewki będzie skupianie światła na siatkówce, aby pacjent odzyskał umiejętność prawidłowego widzenia. Współczesna medycyna pozwala nie tylko wyleczyć zaćmę, ale również zniwelować współistniejące wady wzroku. Istnieje kilka rodzajów soczewek wszczepianych pacjentom.

Soczewka asferyczna z filtrem UV i światła niebieskiego

To jedna z tzw. „soczewek Premium”. Zastosowane w niej filtry UV i światła niebieskiego eliminują szkodliwe części wiązki światła i chronią nabłonek barwnikowy siatkówki. Ich zaletą jest też zmniejszenie ryzyka zwyrodnienia plamki, czyli najczęstszej przyczyny ślepoty u pacjentów powyżej 60. roku życia. Jest to soczewka szczególnie polecana osobom aktywnym i kierowcom.

Soczewki asferyczne i sferyczne

Ich głównym zadaniem jest redukowanie zniekształceń obrazu. Sztuczna soczewka umieszczona w miejscu naturalnej nie może jednak dostosowywać się do patrzenia blisko i daleko, ponieważ nie posiada umiejętności akomodacji.

Standardowe soczewki są „sferyczne” i jednoogniskowe, co oznacza, że ustawiają ostrość w taki sam sposób, jak zwykła lupa. Decydując się na wybór soczewki redukującej zniekształcenia obrazu lepiej wybrać soczewki asferyczne, które skupiają promienie światła w jednym punkcie. W porównaniu do soczewki sferycznej obraz będzie bardziej wyraźny. Ten typ soczewki działa podobnie do naturalnej.

Soczewki toryczne

W przypadku wystąpienia astygmatyzmu rogówkowego o wartości powyżej 1,5 dioptrii, najlepszą opcją staną się soczewki toryczne. Ich właściwe szlifowanie pomoże wyrównać astygmatyzm i uwolnić się od okularów. Wszczepienie takiej soczewki zwiększy jakość widzianych obrazów.

Soczewki wieloogniskowe

Dużą popularność w ostatnich latach zyskały soczewki wieloogniskowe. Dzięki specjalistycznemu szlifowi na siatkówce odwzorowuje się ostry obraz z dali i bliska. Mózg sam może zdecydować, na którym planie skupić uwagę. Wadą tego typu soczewek jest ryzyko nieostrego widzenia w ciemności.

Niezwykle istotny jest również producent soczewki. Obecnie na rynku jest wiele marek soczewek, jednak za najlepsze uważane są produkty amerykańskie oraz niemieckie. Doborem właściwej soczewki zajmie się lekarz podczas badania kwalifikującego.