Zalecenia po przebytej operacji zaćmy

Zaćma (inaczej katarakta) to bardzo powszechna choroba oczu prowadząca do zmętnienia soczewki, utraty ostrości i zniekształcenia widzenia. Jedyną znaną dotąd skuteczną formą leczenia jest przeprowadzenie operacji polegającej na zastąpieniu naturalnej, zmętniałej soczewki na sztuczną. Zabieg jest jedną z najbezpieczniejszych procedur chirurgicznych, pozwala na ponowne zwiększenie jakości życia pacjentów – powrót do pracy, pasji i normalności z dobrym wzrokiem. Ważne jest jednak, aby po przebytej operacji poświęcić wystarczająco dużo czasu na odpowiednią rekonwalescencję oraz bezwzględnie przestrzegać zaleceń pozabiegowych wydanych przez lekarza. Niestosowanie zaleceń może spowodować poważne powikłania takie jak infekcje czy przemieszczenie soczewki wewnątrzgałkowej. Jakie są zalecenia pozabiegowe? Czego należy unikać po operacji zaćmy?

Ile trwa rekonwalescencja po operacji zaćmy?

Proces rekonwalescencji w przypadku operacji zaćmy jest stosunkowo szybki. Wielu pacjentów zgłasza wyraźną poprawę widzenia już w ciągu 24 godzin od przebycia zabiegu. Czas regeneracji pozabiegowej jest jednak cechą indywidualną i zależy od wielu czynników, na przykład wieku pacjenta czy stopnia zaawansowania choroby, dlatego może różnić się w zależności od predyspozycji poszczególnych pacjentów. U większości osób proces gojenia trwa zazwyczaj od 4 do 6 tygodni, niemniej ostateczna ocena, co do zakończenia procesu rekonwalescencji należy do lekarza prowadzącego.

Jakich czynności unikać po operacji zaćmy?

Aby proces gojenia przebiegał sprawnie i bez komplikacji, należy wdrożyć wszystkie zalecenia i instrukcje lekarza oraz zachowywać szczególną ostrożność. Mimo tego, że operacja zaćmy ma istotnie poprawić jakość życia pacjentów, przez pierwsze tygodnie po zabiegu powrót do normalności nie jest w pełni możliwy. Nieprzestrzeganie zaleceń lekarza zwiększa ryzyko pojawienia się komplikacji pooperacyjnych, dlatego należy do nich podejść w sposób poważny. Czego zatem trzeba unikać, aby proces rekonwalescencji przebiegał bezproblemowo?

1. Nie należy wykonywać intensywnego wysiłku fizycznego oraz podnosić ciężkich rzeczy.

W przypadku pacjentów po przebytej operacji zaćmy zaleca się prowadzenie oszczędzającego trybu życia przez minimum 2 tygodnie od zabiegu. Intensywne treningi na siłowni czy wymagające zajęcia ruchowe, gwałtowne schylanie oraz dźwiganie mogą prowadzić do wzrostu ciśnienia wewnątrzgałkowego, co zdecydowanie nie sprzyja procesom regeneracyjnym. Z kolei sport kontaktowy może spowodować niebezpieczne uszkodzenie oka i wystąpienie powikłań. Zamiast tego warto wybrać się na spokojny spacer po niezatłoczonych i pozbawionych zanieczyszczeń miejscach i dać sobie czas na odpoczynek i regenerację.

1. Nie należy nakładać makijażu.

Oczy po operacji zaćmy mogą być bardzo wrażliwe, dlatego należy unikać wszelkich zanieczyszczeń, które mogłoby się do nich dostać. Oprócz pyłów, dymu czy kurzu i innych substancji drażniących oczy zasada ta dotyczy także kosmetyków do makijażu mających bezpośredni kontakt z narządem wzroku.

1. Należy unikać ekspozycji na promieniowanie słoneczne.

Wrażliwym po zabiegu oczom zdecydowanie nie będzie służyć intensywne światło słoneczne. W mieszkaniu warto zasunąć rolety lub żaluzje, aby znacznie ograniczyć przedostawanie się promieni słonecznych do wnętrza. Z kolei podczas każdego wyjścia z domu pacjent powinien wyposażyć się w okulary z odpowiednim filtrem przeciwsłonecznym bez względu na pogodę (przez co najmniej rok od operacji).

1. Należy unikać narażania oka na bezpośredni kontakt z wodą.

Przez co najmniej tydzień od zabiegu pacjent powinien unikać zamaczania oka. Wiąże się to z koniecznością zachowywania szczególnej ostrożności podczas mycia (zwłaszcza twarzy), unikania długich kąpieli, rezygnacji z korzystania z basenu i innego rodzaju kąpielisk oraz sauny.

1. Nie należy prowadzić samochodu.

Ze względu na to, że po operacji mogą pojawiać się chwilowe zaburzenia widzenia, problemy z rejestracją obrazu, nadwrażliwość na światło oraz inne dolegliwości, należy dać sobie czas na odpoczynek i ustabilizowanie się ostrości widzenia oraz jego powrót do normy. Jazda samochodem podczas rekonwalescencji może być niebezpieczna zarówno dla pacjenta po operacji, jak i dla pozostałych uczestników ruchu drogowego.

Jak powinni spać pacjenci po zabiegu usunięcia zaćmy?

Po zabiegu należy spać w miękkiej opasce lub osłonie na operowane oko, aby zminimalizować ryzyko potarcia oka podczas snu czy przypadkowego uszkodzenia podczas okresu rekonwalescencji. W przypadku spania na boku warto kłaść się na stronie, która nie była poddawana operacji, aby uniknąć wywierania nacisku. Opaskę należy zakładać nawet w przypadku krótkich drzemek przez zaleconą długość czasu (nie krócej niż okres kilku dni od zabiegu).

Operacja zaćmy a powrót do pracy

Na termin, kiedy pacjent może wrócić do pracy po przebyciu operacji zaćmy, wpływa wiele czynników, m.in. charakter i środowisko pracy. Jeśli dana profesja wymaga intensywnego wysiłku, schylania się czy dźwigania należy wstrzymać się z powrotem przez pierwsze tygodnie po zabiegu i skonsultować się z lekarzem prowadzącym. Podobne zalecenia dotyczą środowiska pracy – po operacji należy unikać zatłoczonych, zadymionych i zakurzonych miejsc, aby istotnie ograniczyć ryzyko rozwoju infekcji.

Najważniejsze zalecenia pozabiegowe

Głównym zaleceniem po przebyciu operacji zaćmy jest odbywanie wizyt kontrolnych, podczas których lekarz stwierdza skuteczność leczenia i ocenia przebieg procesu rekonwalescencji. Po kilku tygodniach od zabiegu lekarz na jednej z wizyt pomoże w dobraniu nowych okularów korekcyjnych w sytuacji, gdy podczas zabiegu niemożliwe było usunięcie danej wady wzroku. W przypadku niepokojących objawów, na przykład przy bardzo silnym i utrzymującym się zaczerwienieniu oka poddanego zabiegowi czy obecności wydzieliny należy natychmiast udać się do lekarza, aby jak najszybciej skonsultować te dolegliwości. Po operacji każdy pacjent musi stosować lecznicze krople do oczu, które pomagają zapobiegać infekcjom i zmniejszyć stan zapalny. Lekarze zwykle przepisują w tym celu krople do oczu z antybiotykiem i niesteroidowymi lekami przeciwzapalnymi. Długość ich stosowania zależy m.in. od nasilenia pooperacyjnego stanu zapalnego. Warto mieć zawsze przy sobie środek dezynfekujący, aby przed aplikacją kropli dokładnie oczyścić dłonie. Należy pamiętać o tym, że nawet jeśli nie wystąpią żadne komplikacje, należy postępować zgodnie ze wszystkimi wskazówkami lekarza, włączając w to rutynowe stosowanie kropli do oczu z zalecaną częstotliwością w ciągu dnia i przez wskazany okres.

Na bezproblemowe gojenie się i szybkość powrotu do zdrowia z pewnością dobrze wpłyną odpowiednie nawyki żywieniowe – unikanie przetworzonej żywności, cukrów, rafinowanych węglowodanów i alkoholu oraz podążanie za zrównoważoną dietą. Szczególną uwagę należy zwrócić także na dobrej jakości sen. Do procesów regeneracyjnych należy bowiem podejść kompleksowo – dbanie o cały organizm z pewnością przyczyni się do szybszej rekonwalescencji oraz powrotu do pełnej sprawności.