Operacja zaćmy Warszawa. Gdzie najszybciej na NFZ?

Według danych medycznych zaćma dotyka ok. miliona osób w Polsce. Choroba zazwyczaj atakuje osoby starsze. W grupie ryzyka znajdują się osoby po 55. roku życia. Jednym rozwiązaniem na poprawę lub przywrócenie ostrości widzenia jest operacja. Zabieg można wykonać w wielu klinikach okulistycznych. Operacja zaćmy Warszawa – gdzie jest wykonywana warszawskich ośrodkach medycznych. Ile trzeba na nie czekać i czy zabieg może być zrefundowany przez NFZ?

Dane demograficzne pokazują, że polskie społeczeństwo starzeje się i niemal ¼ obywateli już dziś jest w wieku poprodukcyjnym. Oznacza to, że coraz więcej osób narażonych jest na choroby wieku starczego. Do takich zalicza się zaćmę znaną też pod nazwą katarakty. Jest to poważna choroba oczu, która nieleczona może prowadzić do całkowitej ślepoty.

Operacja zaćmy Warszawa

Sytuacja demograficzna w Warszawie kształtuje się podobnie jak w przypadku całego kraju. Przyjmuje się więc, że jeden na czterech mieszkańców stolicy narażony jest na zachorowanie na zaćmę. Część osób faktycznie boryka się ze złym widzeniem spowodowanym przez zmętnienie soczewki oka.

Jedyną szansą na odzyskanie/poprawę wzroku jest operacja zaćmy. Nic więc dziwnego, że pacjenci ustawiają się w kolejkach, a operacje zaćmy w Warszawie cieszą się dużą popularnością. Szacuje się, że na zabiegu w ramach ubezpieczenia czeka 41 tysięcy osób ze stolicy i jej okolic. Czas oczekiwania w państwowych ośrodkach zdrowia to od roku, nawet do 5 lat.

NFZ refunduje operacje zaćmy

Najpopularniejsze są operacje zaćmy, refundowane przez NFZ. W ich ramach lekarze wymieniają zmętniałą, naturalną soczewkę wewnątrzgałkową na sztuczną jednoogniskową. Soczewka ta pozwala na przywrócenie lub poprawę wzroku, ale jedynie w przypadku widzenia na długie dystanse. Oznacza to, że pacjent po takim zabiegu nie będzie mógł całkowicie zrezygnować z okularów korekcyjnych. Te nadal będą potrzebne w przypadku czytania czy korzystania z komputera.

Operacje zaćmy w stolicy przeprowadzane są w państwowych ośrodkach medycznych m.in. w Wojskowym Instytucie Medycznym czy Mazowieckim Szpitalu Bródnowskim. Czas oczekiwania na nie jest jednak bardzo długi. Według aktualnych danych wynosi on od 9 miesięcy do kilku lat. Dla wielu osób oznacza to znaczny rozwój choroby, a co za tym idzie, pogorszenie komfortu życia.

Operacja zaćmy Warszawa. Gdzie najszybciej?

Zaćma jest chorobą, której leczenie należy rozpocząć jak najszybciej. Niestety nieskuteczne są kuracje farmakologiczne czy naturalne sposoby. Jedynym skutecznym rozwiązaniem jest operacja. Zabieg polega na wymianie zmętniałej soczewki. Zaleca się, aby był on przeprowadzony jak najszybciej. Wiele osób decyduje się więc na leczenie w prywatnej klinice. Ma ono wiele zalet. Przede wszystkim czas oczekiwania jest o wiele krótszy. Badania diagnostyczne, dobór soczewek oraz przygotowanie dokumentacji (w tym tej dotyczącej refundacji NFZ) trwają ok. 30 dni, później przeprowadzana jest operacja.

Tak szybki zabieg pozwala przywrócić pacjentowi komfort życia i widzenia. Szybka operacja zaćmy Warszawa przeprowadzona może być także poza granicami Polski. Polacy najczęściej na miejsce operacji (poza miejscem zamieszkania) wybierają Czechy lub Niemcy, gdzie działają polskie kliniki, w których możliwa jest refundacja NFZ operacji zaćmy. Ośrodki medyczne za granicą oferują swoim pacjentom 100% wsparcie zarówno w zakresie diagnostyki i opieki pooperacyjnej, jak i kwestii formalnych i finansowych.

Kiedy potrzebna jest operacja zaćmy?

Zaćma jest chorobą, która może rozwijać się przez kilka miesięcy lub przez kilka lat. Jej pierwszym, zauważalnym objawem jest pogorszenie widzenia oraz coraz gorszy odbiór obrazu przez oko. Objawy te wywołuje mętniejąca soczewka. Jeśli zmętnienie będzie wypełniać ją całą, wówczas chory straci wzrok całkowicie i będzie w stanie jedynie odróżniać dzień od nocy i światło od cienia.

operacja zaćmy warszawa

Jedynym sposobem na przywrócenie ostrości widzenia jest leczenie operacyjne. Zabieg powinien być wykonany zaraz po postawieniu przez lekarza diagnozy. Można go wykonać bez względu na stopień zaawansowania choroby. Rozpoznanie zaćmy nie jest trudne. Badanie diagnostyczne wykonuje okulista w trakcie rutynowej wizyty kontrolnej.

Na czym polega zabieg usunięcia katarakty?

Operacja zaćmy jest prostym zabiegiem. Metodyka stosowana w polskich klinikach wykorzystywana jest na całym świecie. Cały zabieg trwa ok. 30 minut i wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym. Pacjent nie musi być hospitalizowany i po krótkim odpoczynku wypisywany jest do domu, gdzie trwa dalsza rekonwalescencja. Zaćmę operacyjnie usuwa się, wymieniając naturalną, ale zmętniałą soczewkę na sztuczną. Soczewkę dobiera się do problemów, z którymi zmaga się pacjent. Niektóre modele poradzą sobie nie tylko z zaćmą, ale i wyeliminują astygmatyzm czy dodatkowo ochronią plamkę żółtą.

Operacje z zastosowaniem zarówno standardowej soczewki, jest i tych specjalistycznych można przejść w polskich oraz w zagranicznych placówkach medycznych. Pacjenci muszą jednak pamiętać, że operacja zaćmy refundowana z NFZ nie pozwala na dowolne wybranie soczewki. Narodowy Fundusz Zdrowia zapłaci jedynie za zabieg z soczewką jednoogniskową. Nie możliwa jest również dopłata do soczewki nowszej generacji – to możliwe jest w przypadku zabiegów przeprowadzanych poza granicami Polski.

Operacje zaćmy w Warszawie to zabiegi, których przeprowadzanie staje się coraz większą koniecznością. Korzystają z nich przede wszystkim osoby starsze po 60 roku życia. Część pacjentów decyduje się na zabieg finansowany przez Narodowy Fundusz Zdrowia, inni wolą przyspieszyć procedurę i wybierają prywatne placówki. Bez względu na to, jakie rozwiązanie się wybierze, ważne jest, aby leczenie rozpocząć jak najszybciej.

Jakie soczewki refunduje NFZ

Leczenie zaćmy za granicą za zgodą NFZ