Jak dbać o wzrok seniora?

Wzrok każdego człowieka zmienia się wraz z wiekiem, dlatego warto dbać o profilaktykę oczu w specjalistycznych placówkach medycznych. Jeśli zauważysz jakiekolwiek objawy pogorszenia się wzroku lub podejrzewasz, że Twoje oczy atakuje niebezpieczna choroba – nie zwlekaj! Skontaktuj się ze specjalistami i zacznij działań, zanim będzie za późno! U osób starszych pogarszający się wzrok nie jest nietypową sytuacją. Możesz jednak skutecznie zapobiegać skutkom starzenia się, które wpływają na jakość widzenia. Sprawdź krótki poradnik o tym, jak dbać o wzrok seniora i na jakie choroby oczu narażone są osoby w podeszłym wieku.

Jak dbać o wzrok seniora – 5 porad w zakresie profilaktyki oczu u osób starszych

Czołowi specjaliści z zakresu okulistyki dają wiele wskazówek na temat tego, jak dbać o wzrok seniora. Podstawowe aspekty, o jakich warto pamiętać, by zachować swój wzrok przez długi czas w jak najlepszej kondycji, to:

1. Stosowanie kropli do oczu w razie suchości – warto dodać, że suchość oka to częsta dolegliwość, szczególnie u osób starszych. Im mniej filmy łzowego wydziela oko, tym większy dyskomfort odczuwa człowiek. Regularne stosowanie kropki do oczu pozwala zredukować uczucie pieczenia, swędzenia oraz zaczerwienienia gałki ocznej.
  2. Gimnastyka oka – to proste czynności, które polegają na częstym mruganiu okiem oraz naprzemiennym patrzeniu w dal i na przedmioty tuż obok. Dzięki temu oczy wytwarzają niezbędną wydzielinę – zasada działania podobna, jak krople, ale bez użycia chemicznych wspomagaczy.
  3. Zmiana nawyków żywieniowych – według specjalistów z zakresu okulistyki zmiana nawyków żywieniowych u osób starszych może skutecznie wspomagać walkę z pogarszającym się wzrokiem. Dieta dla osób starszych powinna być bogata w przeciwutleniacze, czyli luteinę. Organizm gromadzi ten składnik bezpośrednio w siatkówce oka, co chroni je przed występowaniem tzw. plamki żółtej.
  4. Dostosowanie otoczenia – wbrew pozorom odpowiednie otoczenie jest kluczowe dla kondycji wzroku seniora. Suche powietrze i zbyt wysokie temperatury mogą negatywnie wpływać na widzenie, a nawet permanentnie uszkodzić wzrok. Dla komfortu widzenia warto też zadbać o odpowiednie natężenie światła w domu.
  5. Regularne wizyty kontrolne u okulisty – to kolejna wskazówka, która pozwala na utrzymanie wzroku seniora w dobrej kondycji.

Na jakie choroby wzroku narażony jest senior?

Obecnie wyróżniamy wiele chorób oczu, na jakie narażeni są seniorzy. Najpowszechniejsze to:

• zaćma starcza,
  • jaskra,
  • plamka żółta,
  • retinopatia cukrzycowa,
  • prezbiopia.

Sprawdź także wpis blogowy: Zaćma wtórna – objawy, czym jest?

Jeśli chodzi o objawy zaćmy – tutaj widoczne objawy to rozmyte widzenie (niczym za mgłą), zmiana koloru oka na szarobiały, brak bólu oczu. Jaskra to kolejna poważna choroba oczu, która jest nieuleczalna, a w razie jej nagłego ataku uszkodzenia wzroku będą wręcz nieodwracalne. Leczenie jaskry możliwe jest operacyjnie lub antybiotykami, natomiast jej wykrycie to stosunkowo trudne zadanie. Dlaczego? Otóż jaskra przebiega i rozwija się zwykle bezobjawowo w pierwszych stadiach.

Jeśli już zdecydujesz się na leczenie zaćmy, koniecznie sprawdź wcześniej artykuł: Powikłania po operacji zaćmy – jakie są i czy można ich uniknąć?

Kolejna choroba wzroku, która dotyka najczęściej osoby starsze to retinopatia cukrzycowa. W tym przypadku schorzenie występuje u ludzi z cukrzycą. Objawy retinopatii to pękanie naczyń krwionośnych, wybroczyny na powierzchni oka, a nawet krwotoki.

Ostatni problem, na jaki szczególnie cierpią osoby starsze to prezbiopia, czyli inaczej starczowzroczność. Z medycznego punktu widzenia nie jest to choroba, a naturalny proces starzenia się wzroku wynikający ze zmian fizjologicznych w organizmie człowieka. W tym przypadku ważna jest regularna profilaktyka chorób oka, by uniknąć całkowitej utraty wzroku. Dobrym rozwiązaniem są też szkła korekcyjne oraz kontrole okulistyczne analizujące postępowanie starczowzroczności.

Dlaczego i jak najlepiej dbać o wzrok seniora?

Zdrowa i zbilansowana dieta, unikanie używek (alkohol, papierosy) oraz regularne kontrole oczu po 45. roku życia to podstawa, aby wraz z upływem lat nie narazić się na mocne pogorszenie wzroku. Nigdy nie wolno bagatelizować objawów żadnych chorób, gdyż to może prowadzić do licznych powikłań, a w skrajnych przypadkach nawet do całkowitej utraty wzroku. Odpowiednio wczesne wykrycie schorzenia pozwala na przeprowadzenie zabiegów chirurgicznych lub zastosowania leczenia medykamentami, które skutecznie spowalniają procesy starzenia się wzroku oraz rozwoju szkodliwych schorzeń.

Boisz się o swój wzrok i wolisz mieć pewność, że wszystko jest w porządku? Przeczytaj: Na czym polega diagnozowanie zaćmy?