Na czym polega operacyjne leczenie zaćmy?

Wielu pacjentów słyszących diagnozę „zaćma” boi się o swój wzrok. Ich przerażenie wzrasta, gdy dowiadują się, że jedynym skutecznym sposobem na wyleczenie zaćmy jest jej operacyjne usunięcie i zastąpienie zmętniałych soczewek oka – nowymi, sztucznymi. „Jak to, operacja na oku?! Czy to bezpieczne?!” słyszy z pewnością każdy lekarz. Ze względu na to, że słowo „operacja” kojarzy się z bardzo poważnym zabiegiem, warto szerzyć wiedzę na temat zaćmy i uspokajać przyszłych pacjentów.

Zaćma to schorzenie polegające na zmętnieniu soczewki oka i utrudnieniu przepływu światła na siatkówkę. Objawia się pogorszeniem ostrości widzenia i może prowadzić nawet do utraty wzroku. Dlatego warto zainteresować się wczesną diagnostyką zaćmy po przekroczeniu 45 roku życia. Najczęściej w przypadku potwierdzenia wystąpienia zaćmy, lekarz okulista decyduje się na skierowanie pacjenta na operację. W Polsce terminy takich zabiegów są bardzo odległe. Jednak istnieje możliwość usunięcia zaćmy w zagranicznej klinice i ubieganie się o zwrot kosztów od NFZ.

Jak się przygotować do operacji?

Przestrzeganie zaleceń lekarza okulisty przed operacją ma największy wpływ na uniknięcie pooperacyjnych powikłań. Przede wszystkim należy zebrać wszystkie informacje na temat leków, które powinny być odstawione na kilka dni przed planowanym zabiegiem. Z pewnością do grupy takich farmaceutyków należą środki przeciwkrzepliwe (m.in. Aspiryna, Acard). Ich nadmiar w organizmie może wywołać silne krwawienie, które uniemożliwi przeprowadzenie operacji. Dodatkowo wiele kobiet zapomina o tym, aby dzień przed operacją i w dniu docelowym nie stosować żadnych kosmetyków pielęgnacyjnych ani makijażowych do twarzy. Wpłynie to korzystnie na zmniejszenie ryzyka wystąpienia infekcji w obrębie oka i pomoże w procesie gojenia rany.

Operacja usunięcia zaćmy

Operacyjne usunięcie zaćmy to zabieg przebiegający w miejscowym znieczuleniu i trwający nawet 15 min. Jego pierwszym etapem jest rozbicie i usunięcie zmętniałej soczewki, która stanowi powód wszelkich problemów. Następnym krokiem jest precyzyjne włożenie i umiejscowienie nowej soczewki. Zazwyczaj wykonane są one z hydrożelu lub silikonu. Ostatnim etapem jest przygotowanie opatrunku na oku. Istotne jest, aby nie zdejmować go przez pierwszych kilkanaście godzin, aby nie doprowadzić do zakażenia rany. Zabieg usuwania zaćmy w większości przypadków nie wymaga hospitalizacji i przebiega bez poważnych komplikacji. Najczęstszym problem są infekcje oka, którym można jednak zapobiec poprzez profilaktyczne stosowanie kropel do oczu z antybiotykiem.

Przeczytaj więcej na temat zaćmy:

Leczenie zaćmy
Jak zmieniało się leczenie zaćmy
Jak powstaje zaćma
Czynniki ryzyka i powstawanie zaćmy
Na czym polega operacyjne leczenie zaćmy
Dlaczego warto pojechać do Czech na operację zaćmy
Operacja zaćmy w Czechach
Operacja zaćmy
Diagnozowanie zaćmy
Objawy zaćmy
Widzenie po operacji zaćmy