Zaćma a jaskra. Jakie są różnice? Objawy, leczenie. Jaskra a zaćma

W dzisiejszych czasach coraz więcej ludzi miewa problemy ze wzrokiem i to już w coraz wcześniejszym wieku. Zazwyczaj wszystkie choroby narządu wzroku zaczynają się tak samo – zaczynamy gorzej widzieć. Osoby powyżej 45-50 roku życia są znacznie bardziej narażone na pojawienie się takich schorzeń. W związku z tym pierwsze niepokojące objawy dotyczące wzroku powinny skłonić każdego do wizyty u okulisty, by znów cieszyć się ze zdrowych oczu. W końcu wzrok to jeden z naszych najcenniejszych zmysłów.

Objawy choroby oczu

O tym, czy będziemy cieszyć się dobrym wzrokiem, decyduje wiele czynników. Należą do nich dieta, praca czy styl życia. Wiele osób niesłusznie uważa, że drobne pogorszenie ostrości wzroku lub rozmyty, niejasny obraz widzenia, to zwyczajne objawy krótkowzroczności. W żadnym przypadku nie należy ignorować oznak, które daje nam nasz organizm! Największym błędem, jaki popełnia wielu pacjentów jest wybór okularów korekcyjnych w markecie na własną rękę bez uprzedniej konsultacji ze specjalistą!

Nie można zapomnieć, że choroby oczu rozwijają się bardzo wolno i na wczesnych etapach objawiają się mało charakterystycznymi cechami. W związku z tym każde pogorszenie wzroku powinno skłonić pacjenta do wizyty u lekarza specjalisty, który wykona niezbędne badania diagnostyczne i być może uda mu się odkryć chorobę na jej wczesnym etapie. Zarówno w przypadku zaćmy, jak i jaskry, do powstania choroby mogą się przyczynić urazy gałki ocznej.

Jaskra – co warto wiedzieć o tej chorobie oczu?

Jaskra to przypadłość, którą wywołuje postępujące uszkodzenie nerwu wzrokowego. Warto jednak wiedzieć, że głównym czynnikiem wpływającym na rozwój tego schorzenia jest zbyt wysokie ciśnienie wewnątrzgałkowe. Czy istnieją różne rodzaje jaskry? Tak,  jaskrę dzielimy najczęściej na pierwotną i wtórną. Jaskra wtórna wynika z innych przypadłości związanych ze wzrokiem, jak np. przebyty już wcześniej zakrzep naczyń żylnych siatkówki, urazy mechaniczne oczu, przebyte w przeszłości operacje czy cukrzyca. Co ciekawe, jaskra występuje najczęściej u osób dojrzałych, po 40 roku życia, a częściej chorują na nią kobiety aniżeli mężczyźni

Jaskra jest schorzeniem podstępnym, które nie wywołuje objawów przez długi czas. Jej postęp najczęściej odbywa się bardzo powoli (jaskra podostra), prowadząc z czasem do nieodwracalnego zawężenia pola widzenia od obwodu. Ponieważ zawężenie widzenia następuje stopniowo, pacjenci najczęściej orientują się o chorobie dopiero przy zaburzeniach widzenia centralnego, co oznacza zaawansowane stadium choroby. To dlatego diagnostyka jaskry stanowi istotny element dbania o nasz wzrok. Leczenie jaskry opiera się na zatrzymaniu jej postępów. Jej wczesne wykrycie jest ważne również dlatego, że występuje również zaćma ostra, której przebieg jest dużo bardziej gwałtowny.

Warto wiedzieć, że niektórzy pacjenci chorujący na jaskrę, skarżą się na okresowe bóle oczu i głowy, miewają problemy z widzeniem po zmroku, a także mają światłowstręt czy problemy ze skupieniem wzroku. Co ciekawe, tylko takie objawy dotyczą zaledwie co trzeciego pacjenta. Pozostali nie skarżą się na żadne dodatkowe dolegliwości. Jedynym powodem wizyty u specjalisty jest częściowa utrata wzroku.

Nie można także zapominać o ciśnieniu wewnątrzgałkowym. Przyczyną wysokiego ciśnienia wewnątrzgałkowego jest problem z drożnością oka, co skutkuje zbyt małym odpływem cieczy wodnistej w okolicy nerwu wzrokowego.

Jaskra a zaćma – różnice

Zarówno jaskra, jak zaćma należą do chorób oczu, które najczęściej dotykają naszych pacjentów. To dwie jednostki chorobowe, których nieleczenie i brak szybkiej diagnozy może doprowadzić do nieodwracalnej utraty wzroku. Mają one jednak różne podłoże. Najbardziej narażonymi osobami są pacjenci w wieku powyżej 40-45. roku życia. Czy są między nimi znaczące różnice?

Zaćma to schorzenie polegające na stopniowym mętnieniu soczewki powodującym pogorszenie wzroku wskutek przemian biochemicznych zachodzących w obrębie białek znajdujących się wewnątrz oka, innymi słowy zmniejszeniem przezierności. Natomiast jaskra pojawia się na drodze zwiększenia ciśnienia wewnątrzgałkowego, które prowadzi do ucisku na nerwy wzrokowe. Różne podłoże, choć oba schorzenia dotyczą narządu wzroku.

W obu przypadkach długo utrzymujący się patologiczny stan może skutkować poważnymi konsekwencjami.

Zaćma a jaskra – objawy

Objawami, które powinny skłonić pacjentów do niezwłocznego zgłoszenia się do specjalisty jest z pewnością światłowstręt w przypadku jaskry, a także trudności z widzeniem w zmroku, przewlekłe łzawienia i przede wszystkim ciemne plamy wokół pola widzenia. W przypadku objawów zaćmy należy zaniepokoić się postępującą utratą ostrości widzenia i faktem, iż okulary korekcyjne przestają już pomagać.

Jeśli zaobserwujesz takie objawy u siebie, powinieneś bez zwłoki udać się do gabinetu okulistycznego. Tylko lekarz specjalista może trafnie zdiagnozować zaćmę lub jaskrę. Podczas takiego badania, okulista sprawdzić mętność soczewki, dokona kontroli dna oka, czyli sprawdzi plamkę żółtą i tarczę nerwu wzrokowego. Jeśli będzie miał podejrzenia co do występowania zaćmy, sprawdzi również ciśnienie wewnątrzgałkowe i dokona badania dotyczące pola widzenia. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, wysokie ciśnienie wewnątrzgałkowe jest bardzo niebezpieczne dla zdrowia naszych oczu.

Objawy jaskry

Najczęstsze i charakterystyczne objawy jaskry to:

• pogorszenie wzroku w stopniu znacznym;
  • rozmyta tęczówka oka (dotyczy głównie noworodków);
  • bóle oczu;
  • zwężenie pola widzenia;
  • widzenie tzw. aureoli przy źródłach światła (efekt halo);
  • zaczerwienienie oczu;
  • nudności i wymioty (sporadycznie);
  • problemy ze skupieniem wzroku i złapaniem odpowiedniej ostrości obrazu.

Jaskra i zaćma – wizyta u lekarza okulisty

Wizyta u okulisty jest niezbędna, aby skutecznie zdiagnozować obie jednostki chorobowe. Badania polegają na analizie mętności soczewki, skontrolowaniu dna oka, tarczy wzrokowej, a w przypadku podejrzenia jaskry także sprawdzeniu ciśnienia wewnątrzgałkowego i wykonaniu badania polegającego na ocenie pola widzenia.

W przypadku niepodjęcia leczenia lub stosując nieodpowiednie środki do występującego schorzenia, możemy doprowadzić do poważnych konsekwencji, a nawet do całkowitej ślepoty. Dlatego tak ważna jest konsultacja z lekarzem i podjęcie leczenia.

Bez względu na to, jaki rodzaj jaskry nas dotknął, pamiętajmy o regularnym badaniu naszego wzroku. W skład takiego badania powinno wchodzić sprawdzenie ciśnienia wewnątrzgałkowego co 2 miesiące. Dodatkowo, warto badać pole widzenia do 3 razy na rok, a także wykonać badania OCT, minimum 2 razy na rok w ciągu dwóch pierwszych lat leczenia. A co w przypadku leczenia zaćmy?

Co warto wiedzieć o zaćmie?

Podobnie jak w przypadku jaskry, zaćmę również dzielimy na kilka rodzajów. Zaćma wrodzona (przebycie przez matkę w ciąży chorób zakaźnych, jak np. różyczka), toksyczna (przyczyną stosowanie steroidów) lub metaboliczna (w cukrzycy). Najczęściej spotykana jest jednak zaćma starcza, która dotyczy w głównej mierze osoby dojrzałe lub w podeszłym wieku. Pojawia się ona w różnych częściach soczewki oka, np. korze, jądrze czy torebce, a objawy zaćmy to przede wszystkim pogorszenie widzenia, jakby przez mgłę. Obserwując te objawy u siebie, powinniśmy udać się czym prędzej do lekarza specjalisty i rozpocząć ich leczenie.

Po analizie stanu zdrowia pacjenta, lekarz dostosowuje najlepszą strategię na leczenie zaćmy. W przypadku tego schorzenia, wyłącznie zabieg usunięcia zaćmy może przynieść pożądane efekty. Najczęściej wydawane jest skierowanie do operacji zaćmy. Jeżeli dodatkowo u pacjenta wykryto jaskrę, wówczas zabieg usunięcia zaćmy łączy się z zabiegiem przeciwjaskrowym. Wówczas, usuwanie zaćmy trwa dłużej, podobnie jak rekonwalescencja po zabiegu.

Usuwanie zaćmy można przeprowadzić na kilka sposobów. Wiele osób szuka metod z wykorzystaniem pomocą środków farmakologicznych. Niemniej jedną z powszechnych metod jest fakoemulsyfikacja zmętniałej soczewki, czyli wstawienie w jej miejsce nowej, sztucznej soczewki wewnątrzgałkowej. Jest to zabieg bezpieczny, który pozwala odzyskać jakość widzenia przy jednocześnie bardzo niskim ryzyku późniejszych powikłań. Dodatkowo, rekonwalescencja po nim przebiega niezwykle szybko. Pamiętajmy, że jakość wzroku zależy w dużej mierze od wybranej przez pacjenta soczewki.

Przeczytaj więcej na temat zaćmy:

Leczenie zaćmy
Jak zmieniało się leczenie zaćmy
Jak powstaje zaćma
Czynniki ryzyka i powstawanie zaćmy
Na czym polega operacyjne leczenie zaćmy
Dlaczego warto pojechać do Czech na operację zaćmy
Operacja zaćmy w Czechach
Operacja zaćmy
Diagnozowanie zaćmy
Objawy zaćmy
Widzenie po operacji zaćmy